Teknik Memerah Susu Ibu : Marmet

Assalam...
dah nak habis bulan march dah... ni baru update yg ke dua... maaf la ye... busy skit.. bila nak update macam tak tau nak citer ape... hehe...

ok since ramai kawan2 aku ada yg baru bersalin & ada yg dalam pantang, ada yg masih berusaha untuk breastfeed baby masing-masing.. kat sini nak share satu teknik memerah susu yg ramai antara kita tak tahu... perah guna tangan atau nama lain Teknik Marmet.

dulu masa breastfeed Adam banyak teknik aku google, dulu masa Ainin aku failed utk breastfeed dia lama... 2 bulan je tu pun bukan full breastfeed, ada gak campur-campur.. kesian Ainin... ibu kurang ilmu masa tu.. pas tu termakan kata-kata mak aku, dia susu sikit so aku pun susu sikit... bila mengandungkan Adam aku nekad... nak breastfeed Adam walau apa pun jadi.. tak de makne susu mak aku sikit aku pun susu sikit jugak... ni bukan penyakit keturunan ye... Alhamdulillah... dengan Adam aku berjaya buktikan, susu sikit ni bukan keturunan... semuanya atas usaha kita. aku berjaya breastfeed Adam sehingga Setahun 2bulan. ada yg tanya kenapa tak cukup 2 tahun...aishh susah jugak nak jawab tu.. sebab dah byk kali jawab... tak pe aku jawab jugak kat sini... masa Adam genap setahun dia dah mula menolak EBM dia cuma nak direct feeding jer.. masa ni waktu mengepam kat opis pun dah jadi kurang dari 3x jadi 2x kadang2 sekali je aku pam kat opis.. dan masa ni Adam dah start campur susu formula. masa umur dia setahun sebulan dia mula menolak untuk direct feeding siang2 dia nak direct feed malam je.. masuk umur setahun 2 bulan dia dah jarang bangun malam... bila paksa breastfeed dia tak nak bukak mata atau mulut.. ngam setahun 2 bulan dia tak nak breastfeed lagi... lagipun sejak umur setahun Adam memang kurang minum susu.. even susu formula pun... sekarang umur Adam setahun 11 bulan, minum susu memang kurang.. sehari 3 botol je... tu pun setiap kali minum dalam 5oz je tu pun kadang2 tak habis... tak kisah la janji dia kuat mencekik! haha... Adam memang kuat makan... makan je la keje dia... baru lepas makan nasi nak biskut pulak... 
tak kisah la tu janji makan.. & sihat... aku pun bagi Adam mealshake & Omega untuk kesihatan yg optimum... Ainin pun sama... walaupun tak breastfeed lama supplement tetap bg... 
Tapi nak citer jugak camne aku habis kan EBM yg selambak penuh peti ais (lebih kurang ada 100oz masa tu), aku paksa gak Adam minum, kadang2 ngelat kasi Ainin minum, dia pelik napa susu rasa lain... tp dia jenis belasah je la janji susu... penat jugak nak explain kat dia.. ada yg aku masuk dalam bubur Adam.. macam2 la.. janji masuk dalam perut dia... hihi... 

ok back to tajuk sebenar... Teknik Marmet...
credit: Mysupervitamins  

1) Buat pegangan C dengan meletakkan ibu jari lebih kurang 1cm dari aerola. Jari telunjuk dan jari tengah di bahagian bawah aerola. Umpamakan payudara seperti sebuah jam, jadinya ibu jari pada no 12, dan jari lain pada no 6.

Teknik Marmet 

2) Tekan payu dara secara lembut ke arah dada tanpa mengubah posisi jari-jari.
Teknik Marmet 

3) Seterusnya picit ibu jari, jari telunjuk dan tengah bagi menggalakkan susu ibu keluar dr puting. Kemudian lepas dan ulang semula. Lakukan pergerakan picit-lepas, picit-lepas.
Teknik Marmet 

4)Ulang langkah 1 hingga 3 sampailah aliran susu berkurangan.

5)Kemudian barulah pindah posisi jari-jari itu mengikut kedudukan jarum jam. Ibu jari 11,10,9, 8 dan 7 manakala jari telunjuk ke arah 5,4,3,2 dan 1. Lakukan gerakan yang sama seperi langkah 1-4 sebelum menukar posisi jari-jari itu. Ini untuk memastikan kesemua saluran susu dapat diperah sepenuhnya.

Teknik Marmet 

6)Susu yang diperah, disimpan dalam bekas yang bersih dan bertutup.

7)Selepas berjaya mengosongkan payudara, beralihlah ke payudara sebelahnya.


Langkah melancarkan pengaliran susu (dilakukan semasa rutin picit-lepas)
1)Urut setiap saluran susu dengan menekan secara lembut kearah dada dengan menggunakan kelima-lima jari bermula dari bahagian atas. Lakukan gerakan memutar pada satu bahagian saluran susu selama beberapa saat sebelum beralih ke bahagian lain.


2)Usap payu dara dari arah atas ke puting dengan sentuhan geletek. Ia dapat menenangkan dan melancarkan aliran susu.

Aturan
Perah setiap payu dara 5-7minit. Kemudian lakukan rutin urutan. Sambung balik sesi perahan untuk 3-5 minit lagi untuk setiap payudara. Ulang lagi rutin urutan dan sambung sesi perahan untuk 2-3 minit untuk setiap payudara.

JANGAN
-picit puting kerana boleh menyebabkan lebam
-tarik puting kerana boleh merosakkan tisu
-geselkan tangan dengan payudara kerana boleh melecet


Teknik marmet ini korang boleh jugak lakukan selepas mengepam menggunakan pam.. ini untuk memastikan payudara korang betul2 kosong...

Tips: Sebelum mengepam ambil segelas air suam supaya aliran susu lancar semasa mengepam & selepas megepam ambil lagi segelas air suam untuk gantikan susu yg telah di pam tadi...

Jika perlukan bantuan dalam tempoh penyusuan korang, boleh PM aku ye untuk dapatkan produk SHAKLEE & juga tips exclusive khas untuk ibu2 menyusu.... 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

MSS? Apakah?

Big Pay Scammer

6kg hilang dalam masa 14 hari? Ini tips untuk mereka yang nak kurangkan berat badan.