Monday, January 7, 2013

Supply & Demand Concept
Suzie AhmadMonday, January 07, 2013 0 comments

Assalam...
Happy Monday!!
1st entry di tahun 2013... dah 7 hari dah... so camne semua?? berjalan dengan baik? 
aku pun mengharapkan sesuatu yg lebih baik pada tahun 2013 ni.. banyak lagi story tak citer kan.. 

Dah tengok promo bulan January? ada kat sebelah tu... ok nak tahu info lanjut pasal AJHT bole jer PM aku... Jangan risau... aku layan InsyAllah.... next entry nanti aku citer apa kebaikan AJHT ni ok... huhu... hutang lagi ye tak... 1-1 ye....

Entry ni khas untuk ibu2 yg menyusukan anak.. kira ibu menyusukan la ni.... sangat bagus untuk di kongsi... credit to: TOT 

Petikan Blog mysuperkids.net

Kerap mengosongkan payudara dengan cara mengepam dan menyusukan bayi dengan kerap

Kesalahan konsep ini dapat kita lihat dalam kes-kes seperti di bawah:

Mengambil makanan untuk banyakkan susu ibu sejak awal kehamilan. Apabila bayi dilahirkan, menunggu sehingga payudara ‘terasa ada susu’ sebelum menyusukan bayi.
Tidak mengepam dan menyusukan seperti yang disarankan, sebaliknya bergantung kepada pemakanan.
Hanya mengambil makanan dan minuman yang dikatakan dapat menambah susu badan sehingga tiada satu hidangan lengkap dalam diet seharian.
Tidak salah mengambil makanan tertentu untuk membanyakkan susu ibu, namun konsep asas penyusuan harus dikuasai, iaitu – semakin kerap payudara dikosongkan, semakin banyak susu terhasil; dan semakin banyak susu diperlukan oleh si bayi, semakin banyak susu akan terhasil.


Antara makanan/minuman untuk banyakkan susu ibu:

Tinggi dengan protein – makanan berasaskan kacang soya (tofu, tauhu, tempe, etc.), kacang hijau, alfalfa dan sebagainya (Shaklee ade ESP)
Tinggi dengan vitamin B terutama asid folik – sayuran hijau seperti kucai, sawi, lobak dan sebagainya. (Shaklee ade B Complex)
Tinggi kalori – longan kering, kurma.
Tinggi kalsium – susu. (Shaklee ade Ostematrix)
Tinggi vitamin A dan C - buah-buahan citrus, buah-buahan beri dan sebagainya. (Shaklee pun ade)
Yang memanaskan badan – halba (fenugreek), habbatussauda’ dan jenis2 herba serta rempah ratus. (Alfalfa ade)
Yang memperbaiki pengaliran darah – lobak putih.
Yang mencetuskan hormon gembira – coklat. 


Sebarang makanan kegemaran ibu menyusu, yang mana ibu boleh menikmatinya dengan rasa gembira, kerana kegembiraan mengaktifkan hormon oxytocin yang mengeluarkan susu dari badan. 


Pengambilan makanan di atas semasa hamil? Ya, ibu hamil seharusnya mengambil makanan2 di atas, namun harus ingat ia bukan jaminan untuk anda menghasilkan banyak susu. Penghasilan susu dipengaruhi oleh keperluan bayi, kekerapan anda menyusu dan permulaan penyusuan anda. Jadi, semasa hamil, carilah ilmu penyusuan sebanyak-banyaknya dan dapatkan beberapa teman baik yang juga menyusukan bayi mereka, agar anda mendapat bimbingan, motivasi dan perkongsian yang berterusan.

Perlukah seseorang ibu menyusu mengambil pil hormon untuk membanyakkan susu badan?Bagi saya tidak perlu, kecuali dalam kes tertentu dan atas nasihat pakar (Pakar dalam bidang laktasi). Seseorang ibu hanya perlu menambahkan sesi rangsangan dan stimulasi, di samping pengambilan makanan yang membekalkan zat seimbang.

Perlukah seseorang ibu menyusu mengambil supplement? Dalam keadaan dunia hari ini yang penuh dengan pencemaran; makanan yang hilang khasiat semasa proses menanam, memetik, menyimpan dan memasak; keadaan hidup yang stress; bukan saja ibu yang menyusukan, malah semua orang memerlukan supplement, sekurang-kurangnya sebagai antioksidan. Bagi ibu yang menyusukan, supplement adalah untuk membekalkan zat-zat keperluan harian yang bukan saja untuk menjadikan tubuhnya fit, malah bertenaga dan stabil dari segi emosi untuk menghasilkan susu yang sihat.

Adakah jenis pam susu mempengaruhi jumlah pengeluaran susu? Sama sekali tidak. Ia bergantung kepada teknik mengepam yang diamalkan oleh seseorang ibu itu. Malah teknik mengepam yang paling efektif ialah teknik Marmet, iaitu mengepam dengan menggunakan tangan.

Adakah emosi si ibu mempengaruhi pengeluaran susu? Ya, apabila ibu dalam keadaan stress, hormon yang terhasil menghalang hormon penyusuan dari dirembeskan.

Penyusuan ibu adalah sesuatu yang semulajadi, sebagaimana anak-anak mamalian menyusu dengan ibu masing-masing.. namun bagi manusia, proses tersebut tidak semudah seekor kucing menyusukan 8 ekor anaknya ( ada juga kucing yang taknak menyusukan anaknya, mujur zaman sekarang ada FM untuk kucing, kalo tak kesian anak2 kucing tu) atau harimau menyusukan anaknya (seganas2 harimau adalah ibu yang penyayang). Lebih2 lagi di zaman moden ni, (ramai ibu yang bekerja) penyusuan adalah sesuatu yang mesti dipelajari.

Ibu-ibu hamil boleh mendapatkan ilmu penyusuan dari mereka yang lebih dahulu menyusukan anak dan dari bahan bacaan yang boleh diperolehi di mana2 klinik kesihatan, hospital mahupun buku2 tentang penyusuan ibu yang berlambak di kedai buku.

Usah mudah mengalah jika terkehel di peringkat awal. Memang benar, menyusukan bayi tidak menjadikan kita ibu terbaik di dunia, tapi bila kita berusaha memberikan makanan awal terbaik untuk anak kita sendiri, itu adalah kepuasan yang paling kemuncak sebelum kita mula mencorak masa depannya dengan pelbagai misi lain pula.


Harap2 dengan sikit perkongsian Ilmu mengenai breastfeeding ni dapat membantu terutama ibu2 muda & baru yg menjadi ibu....

berminat untuk dapatkan supplement??

 

Apa Kata Anda

In Category :
About The Author Suzie Ahmad Langkawi, Kedah, Malaysia Full time Shaklee Independent Distributor dengan pendapatan 4 angka sebulan, Ibu kepada 2 cahaya mata. Nak tau cara menjana pendapatan 3-4-5 angka dengan Shaklee? SMS/Whatsapp: 0132650441. Terima Kasih kerana sudi singgah di blog saya.. :-). Facebook

0 comments

Post a Comment