Cerita pada 26 April 2011

dah lama kan dah 2bln lebih baru nak story.... aku sebenarnya dijangka bersalin 12/5/2011 but based on past experience aku mmg jenis yg beranak cepat (Dulu masa Ainin dijangka bersalin 1/9/2008 tp dah terberanak on 36weeks - 10/8/2008)
so it same goes with Adam. aku beranak ngam2 masuk 37weeks 2days. Sebenarnya aku dah start contraction dari ari sabtu lg.. tp sempat gak g jln2 lg.. bila ari ahad contraction dah makin kerap.. tp xde tanda pape lg.. so aku relax lg.. ari isnin aku nekad nak masuk opis. even contraction dah lagi kerap. aku masuk opis half day je coz kebetulan ptg tu ade chk up.. ms g chk up ni aku kne masuk labor room dlu utk final chk b4 doc bole predict bila aku d jgka bole deliver. ms dlm labor room tu br 15min tetb mesin yg letak kat perut 2 menunjukkan heart beat baby tetb drop & ade contraction. makanya.. d panggil la doc terus... doc scan & chk upenyer dah bukak 3.. apa lg isi borong terus la admitted....


aku dalam labor room yg tgh tahan sakit.. midwife offer ubt thn sakit berlagak xnk.. kunun bole hendle.. cait!! sebenarnya aku fikir nt berapa plak bil aku kene bayar klu ambik epidural/pain killer.


barang2 dah ready.... masa ni jam dah nak ke tghmlm... aku di induce sebenarnya..sebab bukaan lambat.. kul 12 bukaan baru 4.. aduyaii.. dari ptg kul 3 bukaan dah 3 tp bila kul 12 bukaan baru 4.. ayo.....! padahal kul 9.30mlm tu dah di pecahkan air ketuban. tp bukaan still slow. 2x doc pecahkan air ketuban.

last2 aku mengalah pada keadaan.. aku ambik gak pain killer kul 12 lebih sb dah xbole tahan sakit. xnk ambik epidural sb mahal.... ambik pain killer terlelap la sekejap sampai kul 2pg.. time 2 terjaga sb contraction dah makin kuat..bukak mata Mr.Hubby xde?!! ai g mn mamat nih...tv dlm labor room terbukak jer...
xlama pas tu Mr.Hubby pun sampai.. oooo balik mandi upenyer... Ainin dah selamat ngan opahnyer... Mak aku sampai umah aku kul 9mlm tu...

dlm kul 2a.m lebih aku xbole nak tahan dah.. doc chk bukaan baru 8.. tp aku rs mcm dh nk terkuar dah baby.. doc suh midwife wat preparation utk operation..

ha???!!! operation?? Mr.Hubby ckp xkisah la ape pun janji 2-2 selamat.. tgn Mr.Hubby jd tmpt berpaut.. sakit mmg xbole blah dah...

last chk doc seluk ok dah bukak 9.. so aku dah bole push.. aku pun push..tetb heart beat baby drop lg.. doc ckp may be lemas.. perhh kene seluk. doc nk chk if tersangkut tali pusat.. ha if this happen makanya mmg la kene operation..aku bernasib baik bkn itu sb baby aku hampir lemas.. so aku kene cepat kan push klu tak nt baby lemas.. tp aku tak tau nape aku mcm xbole nak push. rs ketat semcm jer.. last2 doc potong skit.. ngeri kan.. try push.. still cannot.. last2 jln terakhir doc gunakan vacum utk cepat kuar kan kepala baby. ok bila kepala dah kuar aku kene push harder utk kuarkan sume.. aku push..push..push.. dgn kata2 semangat from midwife & Mr.Hubby beserta jeritan Allahuakbar akhirnya aku berjaya melahirkan seorg lagi umat Nabi Muhammad S.A.W.. alhamdulillah di atas kurniaan rezeki dari Allah...


ini lah rupanya selepas beberapa jam di lahirkan. dgn berat 2.52kg, lahir tepat jam 3.32pagi 26/4/2011 - Baby boy

lepas dh berjaya kuarkan ms nk potong tali pusat baby di letakkan atas perut aku.. merah mata Mr.Hubby, yg aku lak mcm blur jap sb xhbs lg.....uri xkuar lg.. bila dah potong tali pusat & di baby di tag midwife ambik baby utk di bersihkan & time to Mr. Hubby azan kan baby....ms ni la aku melalui process yg seterusnya iaitu uri di keluarkan.. bila uri dah kuar baru la terasa kosong perut & terasa kelegaan yg amat2... ishhh tp sakit xhbs kat situ jer ye.....

sekarang masa utk jahit balik ape yg di potong & terkoyak.. nyata bersalin kali ni byk jahitannyer.. agak sengsara gak la bila aku rs ada la dlm 15min gak la doc ambik masa nak jahit.. dulu masa bersalin yg 1st koyak pun xde... huhu... kali ni koyak sampai ke bontot.... sakit wooooo........bila dah selesai semua & aku pun di tolak masuk ke wad semula...


Ini lah rupa Adam Rayyan bin Mohd Rizal (day 1)

Kenapa Adam Rayyan?
1st - sb aku suka sgt ngan nama Adam (Nama Nabi)
2nd - Rayyan bermaksud pintu syurga utk org2 yg berpuasa : aku termengandung ms bln ramadan : jgn jealous aku thn 2010 puasa penuh heheheh
3rd - R : for Rizal (Nama Mr.Hubby)

itu lah kisahnyer.... tp nak selit gak skit nama kakak dia...

Kenapa Ainin Sofiya? (Mata Air Jernih/Bersih)
1st - Ainin bermaksud Mata Air : sifat mata air yg tenang & sejuk
2nd - Sofiya bermaksud Jernih/Bersih
3rd - S : for Suzie (Nama aku ler tu)

Simbolik kan? ;-)

ok berbalik kisah kat hospital td... bila dah cukup 3D2N (mcm tdo hotel lak kan) kat spital tiba ms nak kuar g la chk baby... la... tetb ade kuning lak.. 13.8 so terpaksa extend lg 1mlm..


kesian tau tgk baby duk bawah lampu ni.. panas..... esoknye trun la skit kepada 12.6 tp ptg tu jgk Mr.Hubby nak kitaorg kuar spital coz sapa nak byr bil mahal2.. ni pun dah cecah 4k..terpaksa la guna cara tradisional nak ubtkan kuning Adam..ms dlm pantang aku dah xmcm org pantang pun sb selalu berulang spital & klinik utk monitor Adamnyer kuning... Alhamdulillah kuning Adam hbs pada umur dia 40hari.... lama kan..! tp dh chk nothing serius...

Arini umur Adam dah pun 2bln lebih.. last timbang 5.01kg.. mst org igt debab.. xde la debab sgt.. cuma tang peha ngan lengan dia ade gumuk skit hehehe mcm kakak dia gak...

see 2 beradik nih.. kakak dia syg sgt kt adik dia.. tp bila tanya sayang adik tak? ni bukan adik ni baby Adam.. ye la mn2 la Ainin oiii!

bila tgk 2org ni tak sangka aku adalah ibu kepada 2 org anak....

;)

Comments

Popular posts from this blog

MSS? Apakah?

Big Pay Scammer

6kg hilang dalam masa 14 hari? Ini tips untuk mereka yang nak kurangkan berat badan.